Zowel in de samenleving als binnen het onderwijs ligt het resultaat van het onderwijs onder het vergrootglas. Het thema staat garant voor zware debatten in de politiek en stellige uitspraken in de Nederlandse winkelcentra. Maar ook binnen het onderwijs zelf zijn de meningen verdeeld en wordt er heel stellig naar de ander gewezen, als het gaat om voorbeelden van hoe het niet moet. In december 2017 verscheen een betoog in het blad TH&MA waarin weer helder werd uitgelegd, hoe het allemaal niet moet worden gedaan. In de weken daarna werden ook enkele andere opinies gepubliceerd. Is deze discussie vruchtbaar? Helpt de discussie in de ontwikkeling van het onderwijs? Wat is goed onderwijs? Waar moet het onderwijs zich nou wel op richten en waarop niet? Is het verleden de maat of moet je weten hoe het in de toekomst gaat? Het zijn vragen om samen over na te denken, om met elkaar op zoek te gaan naar waar de antwoorden liggen, om te bekijken op welke manier jij kunt bijdragen aan dit belangrijke gesprek. Dit is meer een verzoek om discussie, een verzoek om debat, om uitwisseling van gedachten. Niet horen wat we toch al verwachten, maar zoeken naar ideeën, uitvinden wat werkt.