dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023249351
verschijningsdatum15/03/2012
verschijningsdatum15/03/2012
In alle analyses van de crisis waar we nu al jaren mee kampen, keert één thema steeds terug: falende vormen van governance. Het bestuur en toezicht daarop bij financiële instellingen is van onvoldoende kwaliteit geweest. Nieuw perspectief op Corporate Governance verzamelt de lessen over corporate governance die we uit de crisis kunnen trekken. Maarten Hage verbindt deze lessen aan boodschappen die te halen zijn uit kunstwerken van de schilder Rafaël Santi die ruim 500 jaar voor het ontstaan van de crisis zijn gemaakt. Daarmee is dit boek niet bedoeld als een gelijkhebberig 'zie je wel' verhaal. Integendeel. Hage wil juist aangeven, dat deze lessen theoretisch goed en relatief gemakkelijk te trekken zijn, maar dat het ook lastig is om ze daadwerkelijk in de praktijk toe te passen. In gepaste bescheidenheid probeert hij inzichten te bieden om dit nu eens anders aan te pakken, dan wij tot nu toe hebben gedaan. "Maarten Hage houdt een zeer inspirerend pleidooi om Plato, Socrates en Aristoteles tot de RvC's te laten toetreden. En als de renaissancistische schilder Rafaël het decoratieprogramma van de bestuurskamers mag uitvoeren, is er op het gebied van corporate governance geen vuiltje meer aan de lucht." Jop Ubbens, Chairman Christie's Amsterdam Maarten Hage is partner bij CPI Governance en daarnaast verbonden aan de opleiding Risk Management for Financial Institutions aan de VU. Hiervoor was hij hoofd van de afdeling Governance & Accounting bij de divisie Toezicht Beleid van De Nederlandsche Bank. In die hoedanigheid is hij betrokken geweest bij de totstandkoming van veel nieuwe regelgeving, onder andere op het gebied van beloningsbeleid en de toetsing van bestuurders en commissarissen. De reeks Management in de Samenleving (www.mids.vangorcum.nl) behandelt thema's op het gebied van bedrijfsethiek, maatschappelijk verantwoord ondernemen en integriteitszorg. Daarbij is het doel om bestuurders en managers zowel theoretische verdieping te bieden als praktische ondersteuning. De reeks wordt uitgegeven in samenwerking met het European Institute for Business Ethics van Nyenrode Business Universiteit.