dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023244684
verschijningsdatum15/11/2008
verschijningsdatum15/11/2008
"Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO): niemand kan er meer omheen. Ook ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) worden er op gewezen dat zij maatschappelijk verantwoord bezig moeten zijn. Veel MKB-ondernemers zijn al actief op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen maar stellen hun omgeving daarvan slecht op de hoogte. Deze paradox vormde de aanleiding tot dit boek.
Na het lezen van dit boek weet men wat maatschappelijk verantwoord ondernemen inhoudt. Dit wordt toegelicht aan de hand van bekende en minder bekende praktijkvoorbeelden. Daarnaast is men in staat om te ondernemen met een maatschappelijke paragraaf (OMP©). Concreet houdt dit in dat men weet wat een maatschappelijke paragraaf is en dat men zelf een maatschappelijke paragraaf kan schrijven en vormgeven. Deze figuurlijk bedoelde maatschappelijke paragraaf is niet een dik rapport maar een op het MKB toegesneden vorm van rapporteren. In dit boek komen tien verschillende vormen van maatschappelijke paragrafen aan de orde.
Dit boek is allereerst bedoeld voor ondernemers in het MKB. Maar het kan ook voor directeuren en managers van andere organisaties, voor studenten uit het hoger beroepsonderwijs en het universitaire onderwijs een interessant boek zijn om zich verder te ontwikkelen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Over de auteur
Enno Masurel (6 december 1959) is als hoogleraar Duurzaam Ondernemen en directeur verbonden aan het VU Center for Entrepreneurship, onderdeel van de Vrije Universiteit (VU) te Amsterdam. Dit centrum maakt deel uit van CASE: het Centrum van Amsterdamse Scholen voor Entrepreneurship. Zijn onderzoek en onderwijs hebben vooral betrekking op ondernemerschap. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar innovatie, maatschappelijk verantwoord / duurzaam ondernemen en diversiteit. In 2006 werden zijn onderzoeksprestaties door het internationaal toonaangevende tijdschrift Technovation gewaardeerd met zowel een plaats in de Nederlandse top 3 als een plaats in de top 8 van de wereld. Hij is de bedenker van de termen Innovatie In De Regio (IIDR©) en Ondernemen met een Maatschappelijke Paragraaf (OMP©). Begin 2008 trad hij toe tot de Programmaraad van MVO Nederland. Zijn belangrijkste drijfveren zijn nieuwsgierigheid en maatschappelijke betrokkenheid. Volgens hem gaat het bij maatschappelijk verantwoord ondernemen om het creëren van maatschappelijke waarde door de onderneming en is dit vooral een zaak van de ondernemer zelf."