dit werk kent de volgende uitvoeringen
E-book (epub)
ISBN9789047004349
verschijningsdatum
verschijningsdatum
Wie het TomTom-verschil tussen de kortste en de snelste route heeft ervaren, weet waarom het goed is niet rechtstreeks op je doel af te gaan. Dat geldt voor reisbestemmingen, maar ook voor persoonlijke en bedrijfsdoelen. John Kay toont in dit opmerkelijke boek aan dat de gelukkigste mensen vaak niet streven naar geluk, en dat succesvolle organisaties vaak heel andere doelen nastreven dan het grote succes.
Kay beweert dat doelgerichtheid en de directe benadering niet altijd goed en productief zijn. Er spelen zoveel onzekere factoren en je doelen veranderen zo vaak, dat je je beter kunt laten leiden door wat je onderweg tegenkomt en daarop inspeelt. Dat is het principe van de omweg. Kennis van dat principe is noodzakelijk omdat we in een complexe, onzekere wereld leven, met veel obstakels en onvoorspelbare situaties en mensen. Op de belangrijkste wegen die we moeten in slaan in ons privéleven, maar vooral op het gebied van politiek, economie, maatschappij en ecologie geldt dat we nooit vooruit zullen komen door een rechte lijn te volgen. Laat je verrassen, dat kan heel positief uitpakken.
In De omweg naar succes gebruikt econoom John Kay praktische en sprekende voorbeelden uit het zakenleven, de politiek, de wetenschap, de literatuur, de sportwereld en zelfs uit de opvoedkunde, om uit te leggen hoe we het principe van de omweg in ons eigen leven kunnen toepassen.