dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023251057
verschijningsdatum03/04/2013
verschijningsdatum03/04/2013
Witte raven gaat over succesvolle Nederlandse ondernemingen. Organisaties in het bedrijfsleven, maar ook in de semipublieke sector. Uitzonderlijke bedrijven, die als 'vanzelfsprekend' jaar in jaar uit een gezonde bedrijfsperformance weten te behalen langs de meetlat van het rendement op hun investeringen - niet groei, winst of bedrijfswaarde. Succes in voor- én tegenspoed. Deze bedrijven zijn te beschouwen als witte raven in een landschap vooral bevolkt door zwarte raven. Succes dat ze simpelweg lijkt aan te waaien. Niets is minder waar: de witte raaf onderscheidt zich niet alleen door een solide resultaat, maar bovenal door een degelijke, bestendige ondernemings- strategie. En dat is ogenschijnlijk niet heel veel anders dan wat alle bedrijven bezighoudt: de witte raaf volgt een heldere koers, stuurt op de implementatie, verbetert zijn bedrijfsvoering, houdt zich bezig met innovatie en toont leiderschap. Weinig verrassend zou je zeggen... Maar schijn bedriegt. De witte raaf stelt het belang van het bedrijf op de lange termijn centraal, vanuit de overtuiging dat dát uiteindelijk het beste is voor alle stakeholders. Met dit als vertrekpunt bouwt hij continu aan vijf pijlers onder de bedrijfscultuur: focussen op een zinvolle koers, deze consequent waarmaken, de organisatie breed verbeteren, doelgericht innoveren en het bedrijf evenwichtig leiden. Principes die de witte raaf specifiek invult, afgestemd op de eigen situatie. Onverstoorbaar, in samenhang en strategisch verankerd. Altijd en overal. En dat is een benadering die haar vruchten afwerpt: door consistent te blijven focussen, doen, verbeteren, innoveren en leiden, creëert de witte raaf een opwaartse spiraal die resulteert in een solide, bestendige bedrijfsperformance. Ofwel, een degelijk, duurzaam rendement waarmee de stakeholders het vertrouwen houden in een gezonde toekomst. En dat is cruciaal onder alle omstandigheden, maar vooral in onstuimige tijden. In Witte raven presenteert Gérard Brockhoff een eigenzinnige en overtuigende kijk op het succes van Nederlandse ondernemingen die steevast een gezonde bedrijfsperformance realiseren. Want voor de witte raaf telt niet alleen het resultaat, maar vooral de manier waarop hij dat realiseert. De auteur put uit zijn rijke advieservaring, baseert zich op breed onderzoek, komt met veel aansprekende cases en voegt concrete inzichten toe uit gesprekken met CEO's, commissarissen en investeerders. Witte raven is daarmee een inspirerend en praktisch 'draaiboek' voor ondernemingen die de ambitie hebben om toe te treden tot de 'premier league' van bedrijven. En daar te blijven. Dit boek is meer dan een managementboek. Het is een strategieboek over bijzondere Nederlandse ondernemingen. Bedrijven die duurzaam succesvol zijn, in voor- en tegenspoed. Crisis of geen crisis. Organisaties die zich positief onderscheiden van andere bedrijven. Ofwel, de witte raven in een landschap van zwarte raven. Organisaties uit het bedrijfsleven, maar ook uit de semipublieke sector, die succes boeken dat 'lang houdbaar' is en daarmee steevast beter presteren dan hun concurrenten. Witte raven ontrafelt op indringende en verhelderende wijze de strategische principes die ten grondslag liggen aan dit succes. En biedt richting en praktische handvatten om er ook zelf mee aan de slag te gaan. Want als witte raaf word je niet geboren... Gérard Brockhoff (1969), strategieadviseur en partner bij Adstrat, richt zich op de groei en heroriëntatie van ondernemingen vanuit de invalshoek van koersbepaling, organisatie en performance. Zijn ruime ervaring ligt in dienstverlening, zorg, industrie, infrastructuur en energie. Ook is Gérard coauteur van Strategie vanuit visie (Kluwer, 2006) en New business planning (Kluwer, 2003). Hij publiceerde verder in onder meer Holland Management Review en Finance & Control. Eerder werkte hij als strategieadviseur bij JBR, KPMG Consulting en Robert Pino & Company. Daarvoor vervulde hij diverse managementfuncties bij mediaproductiebedrijf Van Ginneken & Mostaard in Amsterdam en Londen. Hij studeerde economie en organisatietheorie in Amsterdam.