dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789059722965
verschijningsdatum13/02/2009
verschijningsdatum13/02/2009
Voor veel vmbo-leerlingen is goed kunnen lezen vaak geen vanzelfsprekendheid. Toch kan juist een goed begrip van studieteksten cruciaal zijn. Leerlingen moeten immers de informatie uit een studietekst reproduceren op toetsen en examens. Daarom is het van belang dat deze studieteksten zo geformuleerd zijn dat vmbo-leerlingen de teksten goed en gemakkelijk kunnen begrijpen en onthouden. In dit boek gaan we na of structuurkenmerken, maar ook bepaalde stijlkenmerken effect hebben op het tekstbegrip en de tekstwaardering van vmbo-leerlingen. De structuurkenmerken zijn in dit proefschrift connectieven zoals omdat, terwijl en doordat en de presentatie van de tekst: geïntegreerde zinnen of alleen korte hoofdzinnen. De stijlkenmerken bestaan uit de aanwezigheid van een personage, de tijd waarin de tekst geschreven is en beschrijvingen waardoor lezers zich met de tekst kunnen identificeren. Daarnaast gaan we na hoe vmbo-leerlingen lezen in het algemeen waarderen, hoe ze studieteksten beoordelen, en of leerlingen die lezen leuk vinden studieteksten beter begrijpen dan leerlingen die lezen niet waarderen. Met de studies in dit boek willen we een bijdrage leveren aan het leerresultaat van vmbo-leerlingen door richtlijnen voor de studieboekteksten voor het vmbo te formuleren op basis van experimenteel leesonderzoek.