dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023250029
verschijningsdatum16/10/2012
verschijningsdatum16/10/2012
Het vertrouwen in overheden is door allerlei incidenten in de afgelopen jaren afgenomen. Werd tot een aantal decennia geleden door burgers, politici en ambtenaren geaccepteerd dat overheden taakorganisaties zijn die deskundig en correct wetten en regels uitvoeren in de tijd die daarvoor nodig is; tegenwoordig wordt dit niet meer geaccepteerd. Door eisen op het gebied van flexibiliteit, klantgerichtheid, snelheid en transparantie zijn overheden op voor hen onbekend terrein gekomen. Daar komt nog eens bij dat door de 'real time' berichtgeving (twitter) van allerlei incidenten er ook dwingend aan overheden wordt gevraagd om een directe oplossing van het probleem te geven. Sterker nog, burgers verwachten van dezelfde overheid en op hetzelfde moment zowel het volledig wegnemen van alle mogelijke risico's als een niet betuttelende en bemoeizuchtige houding. Al eeuwen wordt er nagedacht en geschreven over de gewenste ideale inrichting van de samenleving en de daarbij passende inrichting van het staatsapparaat. Het grote verschil tussen de discussies in het verleden en die van de laatste jaren is dat het intern functioneren van overheden een belangrijk onderwerp in het publieke debat is geworden. Ging het vroeger (bijna) altijd over wat overheden dienen te doen, tegenwoordig gaat de discussie over hoe overheden het moeten doen. Dit is voor overheden (bestuurders en ambtenaren) een onwennige situatie. Dit boek wil daar een richting aan geven. Dit boek gaat over overheidsmanagement, over efficiëntie en dualisme in de ambtenarenorganisatie. De combinatie die de auteurs vormen, filosoof en praktijk maakt dit een praktisch boek onderbouwd door theorie. De auteurs hebben samen meer dan vijftig jaar werkervaring, in grote en kleine bedrijven, bij nutsbedrijven en bij allerlei overheidsinstellingen.