Personen
J. de Leeuw
NUR Codes (sub)
130 Mens en maatschappij algemeen
Didactische ondersteuning | OA 4.61
De Biochemische Mens naar Geluk en Genot
Sportbusiness en ethiek geeft een systematische introductie in de ethiek van sportorganisaties en de disciplines die daarin een belangrijke rol spelen zoals marketing, marketingcommunicatie, sponsoring en mediacommunicatie.
De methode is ontwikkeld met het oog op de competenties die samenhangen met de beroepsprofielen van bachelors en masters die opleiden voor functies binnen sportorganisaties: sportmarketeers, sportmanagers, sporteventmanagers, sportcommunicatiedeskundigen en sportbeleidsmedewerkers.
De methode behandelt in drie inleidende hoofdstukken ethiek en sportbusiness. Het hart van het boek wordt gevormd door vijf hoofdstukken waarbij ethiek wordt betrokken op strategische sportmarketing, tactische sportmarketing, sportmarketingcommunicatie, sportsponsoring en de wereld van de sportmedia en de mediasport. De laatste twee hoofdstukken in dit boek bevatten specifieke tools: een stappenplan voor ethische dilemma's in de sportbusiness en een instructie voor debatteren over ethiek in de sportbusiness.
Over de gehele methode verspreid zijn vijftig cases opgenomen uit de wereld van de sportbusiness. Speciaal met het oog op zelfstandig studeren is een uitgebreide index toegevoegd. Er is ook een notenapparaat.
Bij het ontstaan en de ontwikkeling van het boek zijn diverse deskundigen uit de sportbusiness als adviseur betrokken geweest: Sven van den Berg (Fontys SPECO), Maarten van Bottenburg (W.J.H. Mulierinstituut, Fontys SPECO en UVU), Paula Etman (Right To Play), Huub Evers (Fontys Hogeschool Journalistiek), Ronald Jeurissen (Nijenrode Business Universiteit), Thijs Kemmeren (Fontys SPECO), Tessa Kocken (NCDO-Sport), Bert Nederlof (Voetbal International), Fred Peters (Nederlandse Culturele Sportbond), Arjen de Ruyter (20Knots), Femke Tack (Life Fitness), Wouter Takes (FC Klap), Edgar de Veer (Global Sports Communication) en Barbra Wegkamp (WP Sport Media, VI).
Ook was een aantal experts uit de sportwereld bereid een quote te leveren die het belang van ethiek in de sportbusiness, en educatie daarin, tot uitdrukking brengen. Aan het begin van ieder hoofdstuk is een quote opgenomen:
Hoofdstuk 1: Marcel Sturkenboom (NOC*NSF)
Hoofdstuk 2: Carole Thate (Johan Cruyff Foundation)
Hoofdstuk 3: Raf Willems (Stichting 'Meer dan Voetbal')
Hoofdstuk 4: Maarten van Bottenburg (W.J.H. Mulierinstituut, Fontys SPECO en UVU)
Hoofdstuk 5: Hans Westerbeek (La Trobe University Melbourne)
Hoofdstuk 6: Ronald Jeurissen (Nijenrode Business Universiteit)
Hoofdstuk 7: Marcel Beerthuizen (TBWABrand Experience Company)
Hoofdstuk 8: Thijs Kemmeren (Fontys SPECO)
Hoofdstuk 9: Mohammed Allach (MaroquiStars en VVV Venlo)
Hoofdstuk 10: Wim de Vries (Fontys Economische Hogeschool Tilburg)