dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023242239
verschijningsdatum20/09/2006
verschijningsdatum20/09/2006
<p>Een bank adviseert klanten om niet teveel te lenen, een oliemaatschappij investeert in zonne-energie, een bierbrouwer voert campagne tegen overmatig alcoholgebruik en de textielsuper controleert haar toeleveranciers op kinderarbeid. Het lijkt te mooi om waar te zijn en het heet Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).</p> <p></p> <p>Dit boek bevat bijdragen van bedrijven zelf en van auteurs die vanuit heel verschillende invalshoeken schrijven over MVO. Waarom doen zoveel bedrijven aan MVO? Hoe past het in de onder nemings strategie? Wat zijn de belangrijkste normen waaraan een bedrijf moet voldoen? Kan MVO ook worden ingevoerd in het MKB? Wat is de rol van de overheid? Zijn consumenten wel ge nteresseerd? Aan welke eisen moet een MVO-verslag voldoen? Dit 'Basisboek MVO' behandelt al deze onderwerpen vanuit een zakelijk perspectief.</p> <p></p> <p>Het boek is geschreven voor studenten van management opleidingen en is ook een inspirerende inleiding voor managers die in de praktijk met MVO aan de slag willen. Het geeft een overzicht van de theorie, belangrijke trends en normen op het terrein van MVO. Het bevat ook veel praktische voorbeelden en interviews met de smaakmakers op het gebied van MVO in Nederland.</p> <p></p> <p>Bij dit boek hoort een website: www.basisboekmvo.nl (in ontwikkeling). Daarop zijn allerlei aanvullende materialen te vinden ter ondersteuning van de hoofdstukken. Ook is daar informatie te vinden over twee MVO-simulaties die ingezet kunnen worden bij dit boek. Neem voor meer informatie contact op via info@basisboekmvo.nl.</p> <p></p> <p>Lars Moratis is mede-oprichter en directeur van CSR Academy, een gespecialiseerd adviesbureau op het gebied van MVO dat sinds 2003 actief is voor bedrijven, overheden en onderwijs instellingen. Zijn expertise, ervaring en passie ligt in strategie- en organisatie-ontwikkeling, management-advisering, management development en onderwijsontwikkeling op het gebied van MVO. Hij publiceert regelmatig over deze onderwerpen in diverse nationale en internationale professionele en academische tijdschriften en nieuwsmedia.</p> <p></p> Mark van der Veen is lector Maatschappelijk Verantwoord Onder nemen aan de Hogeschool van Amsterdam en tevens verbonden aan de Universiteit van Amsterdam Business School. Hij was betrokken bij onderzoeken (met KPMG Sustainability) naar internationale trends in maatschappelijke verslaggeving. Met de Ecoports Foundation werkt hij aan de implementatie van systemen voor kennisuitwisseling tussen havenmanagers en aan de ontwikkeling van internationale standaards voor managementsystemen en externe rapportage.