dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum06/09/2006
Wat is dyscalculie precies? Is dyscalculie iets dat neurologisch bepaald wordt? Of is het een gevolg van erg slecht reken-wiskundeonderwijs gedurende een reeks van jaren? En hebben we het dan over dyscalculie of over ernstige rekenproblemen? Om hoeveel kinderen gaat het? Deze bundel wil een bijdrage leveren aan deze discussie.In een daarvoor door de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken/Wiskunde Onderwijs (NVORWO) gevormde expertgroep van (wiskunde)didactici, begeleiders, orthopedagogen en andere wetenschappers is uitgewisseld wat het is, waar het voorkomt, wat er aan te doen is en hoe we in de (nabije) toekomst tot een goede aanpak kunnen komen.
De vraag die nu nog voor ligt, is die naar richtlijnen, mogelijk een protocol, om vast te stellen wanneer een leerling nu wel of niet gehandicapt wordt door dyscalculie.
Op de website (www.nvorwo.nl) treft u meer informatie over dyscalculie aan.
Maarten Dolk is senior medewerker van het Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht en lector Geïnspireerd Leren bij de Hogescholen Zuyd, Helicon en Drenthe. Hij was van 1992 tot 2005 bestuurslid van NVORWO.
Mieke van Groenestijn is medewerker van het Instituut Archimedes van de Hogeschool Utrecht, Faculteit Educatie. Zij is bestuurslid van NVORWO.