dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023242673
verschijningsdatum21/09/2006
verschijningsdatum21/09/2006
"Uitgave in samenwerking met Stichting Management Studies
Dit boek is genomineerd voor de Managementboek van het Jaarprijs 2006. Een prijs die door Manager & Literatuur wordt uitgereikt. Op 13 maart 2007 zal de prijs voor het Managementboek van het Jaar 2006 uitgereikt worden door juryvoorzitter Rudy Kor.
Allianties zijn een niet weg te denken fenomeen. Steeds meer bedrijven gaan over tot het opzetten van samenwerkingsverbanden met andere organisaties om in te spelen op de snel veranderende omstandigheden in de kenniseconomie. De variëteit aan besturingsmodellen is echter groot. Dit boek helpt managers hun weg te vinden in de vele keuzes die zij moeten maken om tot effectieve allianties te komen.
De kern van het boek is de vraag hoe besturing van allianties kan plaatsvinden door middel van vertrouwen en control. Op basis van een aantal diepgravende case studies van allianties van Nederlandse bedrijven laat Ard-Pieter de Man zien wanneer meer control moet worden uitgeoefend in samenwerkingsverbanden en wanneer besturing gebaseerd op vertrouwen relevant is. Daarbij worden onder meer de Senseo-alliantie van Philips en Douwe Egberts besproken en de vergaande samenwerking tussen KLM en Northwest Airlines. Ook samenwerking in de financiële sector, de bouw en het innovatieve Westland komen aan bod.
Een kritieke succesfactor voor allianties is dat zij continu moeten worden aangepast aan gewijzigde omstandigheden. De wijze waarop met deze dynamiek van allianties moet worden omgegaan, wordt in dit boek uitgebreid besproken. Daarmee vormt het de perfecte handleiding voor iedereen die allianties in wil zetten om een concurrentievoordeel te bereiken en te behouden.
Prof. dr. Ard-Pieter de Man is hoogleraar Technische Bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven.