dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum01/04/2025
Ethiek en economie, goed doen en geld verdienen, lijken tegengesteld, maar gaan steeds vaker hand in hand. Alles wat je koopt of zegt, wordt afgewogen op de morele schaal. Ethisch ondernemen draait niet alleen om regels maar ook om waardenkeuzes. Hoe ga je om met culturele diversiteit in je beleid? Spreek je je uit over geopolitiek of blijf je neutraal?
Bedrijven moeten steeds vaker stelling nemen in ethische kwesties. Regels zijn vaak te abstract en verouderen snel, terwijl rationele kaders de intuïtieve kant van ethiek missen. Vanuit filosofie, psychologie en vele praktijkverhalen benadert Morele Intuïtie bedrijfsethiek vanuit hoofd én hart.
'Dit boek is een must-read voor iedereen die zich kritisch en intellectueel eerlijk de vraag stelt how to do the most good bij het nemen van beslissingen in organisaties!'
- Gilke Eeckhoudt, Chief Development & Sustainability Officer bij Ageas'In een wereld waar polarisering, conflict en complexiteit toenemen, biedt dit boek een interessant houvast om met morele vraagstukken om te gaan vanuit hoofd en hart.'
- Ann Caluwaerts, Board director, keynotespreker, coach, ex-Chief Corporate Development Telenet'In een wereld waarin brutale leiders de toon zetten, nodigt Jochanan Eynikel uit tot bezinning: ethische reflectie begint in het hart van mensen die het hoofd rechtop willen houden.'
- Antoon Vandevelde, Prof.em. ethiek en economie KU Leuven'Dit boek is zeer relevant in een tijdsgeest met meer druk op risicomijding en regeldrang.'
- Inge Vervotte, Voorzitter Emmaüs