dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum04/11/2024
De sportclub is voor veel jongeren een belangrijke plek. Het is daarom essentieel dat sportclubs een sociaal veilig en plezierig sportklimaat bieden, oftewel een pedagogisch sportklimaat. De herziene uitgave Een pedagogisch sportklimaat helpt bestuurders, trainers, coaches, ouders en vrijwilligers om gewenst gedrag op de sportvereniging te stimuleren en ongewenst gedrag terug te dringen.
In deze herziene uitgave staat de ontwikkeling van jonge sporters centraal. Het boek gaat dieper in op de opvoedkundige kanten van sportbegeleiding dan de vorige editie. De inhoud van de zeventien hoofdstukken is gebaseerd op de huidige wetenschappelijke inzichten over sport, pedagogiek en bestuurskunde. De doelstellingen zijn hetzelfde gebleven: de opvoed- en onderwijskundige kwaliteiten van trainers en coaches versterken, onderzoeken hoe clubs zich succesvol kunnen organiseren om een sociaal veilig en ontwikkelingsgericht sportklimaat te creëren, en hoe het sportbeleid hier richting aan kan geven. Dit alles gebeurt aan de hand van het Jeugdsportkompas, een instrument om een pedagogisch sportklimaat in de praktijk gestalte te geven. Op de website bij dit boek vind je aanvullende informatie.
Dit boek is geschreven voor studenten aan sportopleidingen, zoals Sportkunde, Sportpedagogiek, Sportbeleid en sportmanagement, Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding en Sport & Bewegen, op sport gerichte managementstudies en pedagogische opleidingen. Daarnaast is het boek zeer geschikt voor iedereen die zich in het beroepenveld van sportclubs bewegen, zoals verenigingsadviseurs, buurtsportcoaches en beleidsmakers in de sport.
Dit boek is een productie van het lectoraat Sportpedagogiek van Hogeschool Windesheim, in samenwerking met het Mulier Instituut. De eindredactie is verzorgd door Nicolette Schipper-van Veldhoven, Irene Faber en Roel van der Weide
Nicolette Schipper-van Veldhoven is lector Sportpedagogiek bij Hogeschool Windesheim en hoogleraar Sport, Risks and Safety aan de Universiteit van Twente.
Irene Faber is senior onderzoeker bij het lectoraat Sportpedagogiek bij Hogeschool Windesheim. Roel van der Weide is docent Sportkunde en verbinder van het lectoraat Sportpedagogiek van Hogeschool Windesheim.