Personen
Pim Reinders
Aad Vernooij
NUR Codes (sub)
680 Geschiedenis algemeen
Ondergang van het romeinse ryk
Een zee van tijd
The Armoured Campaign in Normandy, june-August 1944
The Queen and Mrs Thatcher
Alles van melk beschrijft hoe Nederland door een groepje ondernemende boeren en industriëlen het zuivelland werd dat tegenwoordig over de hele wereld een begrip is. Coöperaties van melkveehouders groeiden uit tot concerns van internationaal formaat. Collectieve zuivelreclame speelde hierbij een belangrijke rol, met bekende slogans als `Melk is goed voor elk en de reclames met Frau Antje, het boegbeeld van de Nederlandse zuivel. Daarnaast vertelt het boek over de strijd voor hygiëne en kwaliteit, melkrantsoenen tijdens schaarste in crisistijd, kaasexporteurs en Joris Driepinter. Kortom, een geschiedenis die ons allemaal raakt. Dit is het eerste boek dat een compleet overzicht geeft van de 150-jarige geschiedenis van de Nederlandse zuivelindustrie. Pim Reinders en Aad Vernooij schetsen een boeiend beeld van deze typisch Nederlandse bedrijfstak, waar miljarden euros in omgaan. Dit rijkelijk geïllustreerde boek, met onder andere vele reclameaffiches uit de vorige eeuw, kwam tot stand in samenwerking met de Nederlandse Zuivelorganisatie. Over de auteurs: Pim Reinders is historicus en publiceert regelmatig over voedselgeschiedenis (o.a. Koffie in Nederland. Vier eeuwen cultuurgeschiedenis, 1994). Tussen 2000 en 2013 was hij coördinator van de stichting het ReclameArsenaal, een erfgoedinstelling voor het behoud en beheer van de Nederlandse reclame en projectleider van ADVIZ.nl, een website voor het erfgoed van reclame en grafische vormgeving. Aad Vernooij is historicus en zoon van een melkveehouder en een kaasboerin. Hij publiceerde o.a. Hard van binnen, rond van fatsoen. Geschiedenis van de Nederlandse kaascultuur (1994). Hij was van 1980 tot 2011 werkzaam bij het Nederlands Zuivelbureau en de Nederlandse Zuivelorganisatie.