dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum15/08/2024
Is spelling vaak het onderwerp van gesprek tijdens oudergesprekken? Hebben spellingresultaten invloed op het schooladvies dat wordt gegeven? Dan is dat reden tot zorg, voor de leerkracht en de ouders, maar vooral voor de leerling, want de kans is groot dat het schooladvies niet aansluit bij de werkelijke capaciteiten.
SpellingProf is gebaseerd op decennialange ervaring. Twee sleutelconcepten zijn hieruit voortgekomen: de passende volgorde waarín en het moment waaróp je spelling aanbiedt. Dit maakt deze methode geschikt voor élke leerling, ongeacht of er sprake is van dyslexie.
Bij deze didactiek gaan spelling en lezen hand in hand. Daarom is het perfect te integreren met elk ander schoolvak en/of leesboek. Dat maakt dat SpellingProf ook zelfstandig te gebruiken is, naast de aanwezige methode. Dit boek is bedoeld voor ieder die zich professioneel bezighoudt met spellingdidactiek, van student tot orthopedagoog. Ook ouders die hun kind thuis willen helpen, kunnen ermee aan de slag.
• Je krijgt zowel een algemene instructie als een stappenplan met instructies per spellingonderdeel.
• Het laat je bewuster kijken naar de woordkeuze binnen de spellingcategorieën.
• Er wordt gewaarschuwd voor ‘botsende’ spellingcombinaties en je krijgt voorlopig veilige spellingalternatieven aangeboden. Zo zorg je voor gelijke kansen en stimulerende succeservaringen voor leerlingen bij wie het automatiseren op een andere manier gebeurt.
• Uitstekend zelfstandig te gebruiken, naast de aanwezige methode.
Silvia Linssen is logopedist, dyslexiespecialist en NT2-trainer, en heeft een jarenlange ervaring in het advies en de begeleiding van (volwassen) leerlingen, ouders en docenten. Ze begeleidt ook bij het voorbereiden op de Cito-toets, eindexamens VO en de verplichte taal- en spellingtoets op het HBO. Eerder verscheen van haar ook de uitgave Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk – gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen (2022).