Je zou kunnen zeggen dat ik die verhalen beter had moeten lezen. Ánders had moeten lezen. Dat ik me door de sterke metaforen en de krachtige stijl heb laten verblinden. Dat is allemaal makkelijk gezegd achteraf. Is een moordenaar per definitie een slechte schrijver? Eerder het tegendeel, zou ik zeggen.'
Na een bezoek aan een leesclub voor gevangenen krijgt Simon Hanson, auteur van internationale bestsellers, verhalen van de zware crimineel Derek L. toegestuurd. Hanson herkent direct diens literaire talent en stuurt de bundel, Luchtplaats, naar een uitgever. En nu heeft de schrijver het voor elkaar gekregen dat Derek L. tijdens zijn weekendverlof aanwezig mag zijn op zijn eigen boekpresentatie in Amsterdam-Oost mits hij gedurende die dagen bij Hanson thuis verblijft. Hanna Hanson, Simons vrouw, is namelijk rechercheur zware en georganiseerde criminaliteit; veiliger kan dus niet. Althans, in theorie.
Heden en verleden blijken op een ingenieuze manier met elkaar verstrengeld in Luchtplaats. Verteld vanuit drie perspectieven Derek L., Simon Hanson en Hanna Hanson ontspinnen zich meerdere spannende en soms zelfs ontluisterende verhaallijnen over familie, vriendschap, ambitie, manipulatie, wraak en verraad.
Over Het koninklijk huis:
'Wat als satire begint wordteen tragisch drame én een spektakelstuk.' vier ballen - NRC
'Vintage Koch: een virtuoze en tintelende dubbelslag.' - EW
Over Ga je erover schrijven?:
‘Een zelfportret dat, misschien wel voor het eerst, écht weet te ontroeren. Koch laat zichzelf eerlijk zien.’ _ vier ballen NRC
‘Dit is een stem die onze literatuur eigenlijk niet kan missen.’ - De Groene Amsterdammer
‘In Herman Kochs onthullende memoir houdt hij de touwtjes stevig in handen, al is hij ongeneeslijk ziek.’ - Trouw