De westerse samenleving is sinds de roerige jaren ’60 drastisch veranderd. Niet alleen werden bestuurlijke gezagsverhoudingen aan de kaak gesteld, ook het christendom kwam onder vuur te liggen. Autoritair leiderschap dogmatisme en exclusivisme deden kerken leeglopen terwijl andere religies hun opwachting maakten. Christelijke symbolen verdwenen uit private en openbare ruimten, moskeeën en boeddhabeelden kwamen er voor in de plaats. In winkelcentra, horeca en privédomein; overal kom je de Boeddha tegen! Onverstoorbaar zit hij daar, met gesloten ogen, diep in zichzelf verzonken. Ziet hij wel naar ons om zoals God naar ons om ziet? F.L.J.M. Kremers (1955) studeerde theologie en verdiept zich al sinds zijn jeugd in religies en filosofieën. Op basis hiervan plaatst hij christendom en boeddhisme naast elkaar en laat hij overeenkomsten én verschillen zien. Dan blijkt het boeddhisme niet minder autoritair, dogmatisch en exclusief dan het christendom verondersteld wordt te zijn. Bovendien blijkt het boeddhisme innerlijk tegenstrijdig en zijn bij christelijke pijnpunten de nodige nuances aan te brengen. Wellicht nuttige informatie bij de vraag: 'ga ik de weg van karma of die van de genade?