Een krachtige bedrijfscultuur is een wezenlijk element voor een gezonde bedrijfsvoering. Shaping company culture is een praktisch werkboek voor start-ups, scale-ups en ook voor gevestigde bedrijven die op zoek zijn naar handvatten om dit te realiseren.
Sommigen durven wel eens met de ogen te rollen als het over bedrijfscultuur gaat, wegens te ongrijpbaar of te fluffy. Maar het opbouwen van een bedrijfscultuur is geen hocus pocus; het is een kwestie van duidelijk definiëren wat je fundamenten zijn, welke waarden je nastreeft en wie je wilt zijn, en dat te vertalen naar concrete praktijken en te verweven in alles wat je doet.
Shaping company culture maakt het onderwerp ‘bedrijfscultuur’ heel tastbaar door het in duidelijke stappen op te delen, elke fase kort maar krachtig te beschrijven en door oefeningen aan te reiken waarmee je meteen zelf aan de slag kunt.
Ingrid De Clercq is chief people officer bij Deliverect, een van de vier Belgische unicorns. Het snelgroeiende bedrijf telt vijfhonderd werknemers en twaalf kantoren over de hele wereld.
Met haar consultancybedrijf Ouzia heeft Ingrid onder andere gewerkt aan projecten voor het bouwen van een entrepreneurial cultuur, het ontwikkelen, lanceren en coachen van innovatieprogramma’s voor grotere bedrijven, en het begeleiden van het management in jonge, innovatieve bedrijven. Ze was gastdocent over entrepreneurial team composition voor het Imperial College in Londen, de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmus Hogeschool in Brussel. Daarnaast was ze keynotespreker en facilitator op innovatieconferenties in binnen- en buitenland.
Ingrid heeft een Graduate Certificate in Creativity and Change Leadership van de State University of New York, Buffalo, is een FourSight Master Trainer in Mindset Certification en een gecertificeerde MBTI-trainer Type I & II.