In de huidige tijdsgeest communiceren we meer en meer online en inmiddels is duidelijk dat begeleiding en ondersteuning ook uitstekend online kan plaatsvinden. Naast videobellen zijn er andere communicatiemiddelen die e-coaching mogelijk maken. Hierdoor kunnen coachtrajecten effectiever en efficiënter worden ingericht, waardoor cliënten snel, resultaatgericht en duurzaam kunnen worden geholpen met hun ontwikkelingsdoelstellingen. Dit standaardwerk over e-coaching en blended coaching (een combinatie van off- en online coaching) heeft een stevig fundament in de wetenschappelijke theorie én staat vol praktische toepassingen. In dit boek worden de verschillende typen e-coaching besproken. Ook wordt uitgebreid stilgestaan bij coaching via chatbots en artificiële intelligentie (AI) en wat dit betekent voor het coachvak. Aan de hand van het ABC-model voor duurzaam ontwikkelen en de UNLOQ-methodiek voor online begeleiden komen alle ingrediënten van e-coaching en blended coaching aan bod. Dit zijn onder andere coachen op afstand, frequente contactmogelijkheden, de kracht van sociale anonimiteit en de helende aspecten van schrijven. Deze vorm van online begeleiding vraagt om nieuwe vaardigheden van de coach. Dit boek brengt die vaardigheden in kaart en helpt de lezer deze te ontwikkelen. Daarnaast biedt het concrete handvatten voor het vormgeven en uitvoeren van blended trajecten, inclusief een compleet uitgewerkt voorbeeld van een online coachtraject. E-coaching is geschreven voor coaches (in opleiding), mentoren, docenten, hr-professionals, loopbaanadviseurs en andere begeleidingsdeskundigen die met hun coaching beter willen aansluiten op de huidige tijdsgeest. In deze herziene editie zijn de laatste ontwikkelingen op technologisch gebied opgenomen. Ook zijn de ervaringen van de auteurs en die van meer dan 125 collega’s met het opleiden van e-coaches en het blended begeleiden van wereldwijd duizenden cliënten verwerkt in dit boek.