Confrontatie met de nucleaire impact op The Polygon in Kazachstan
Het nieuwe fotografische project van Eddo Hartmann richt zich op een van de eerste ‘sacrifice zones’, in de laatmoderne tijd door regeringen bedacht voor de geheime productie, tests en onderhoud van allerlei soorten nucleaire en chemische wapens. De bewoners van deze locaties werden als proefkonijnen onbewust onderdeel van het hele experiment. Vandaag zijn deze gebieden voorbeelden geworden van ecocide: de onomkeerbare vernietiging van de natuur op grote schaal.
Een afgelegen gebied in Kazachstan was ooit de thuisbasis van de belangrijkste nucleaire testfaciliteiten van de Sovjet-Unie. Het werd bekend als ‘The Polygon’. Op deze locatie vonden van 1949 tot 1989 meer dan 450 kernproeven plaats zonder rekening te houden met het effect ervan op de lokale bevolking en het milieu.
De volledige impact van de straling werd pas duidelijk nadat de testlocatie begin jaren negentig werd gesloten. Verlatenheid en verval tekenen deze hoek van de Kazachse steppe. Het landschap is bezaaid met vreemde meren gevormd door nucleaire explosies en de overblijfselen van gigantische betonnen constructies. Het lijkt onbewoonbaar, en toch wonen er mensen, die onwaarschijnlijk veerkrachtig blijken.
Eddo Hartmann (°1973) studeerde fotografische vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Hij focust vooral op langlopende documentaire projecten en is de auteur van Setting the Stage – North Korea, uitgegeven door Hannibal Books. Momenteel werkt hij ook als docent fotografie en visual grammar aan de KABK in Den Haag.
Publicatie bij de gelijknamige expo in Huis Marseille in Amsterdam van 28 oktober 2023 tot 25 februari 2024.