Personen
Stijn Meuleman
Liesbeth De Winter
NUR Codes (sub)
770 Psychologie algemeen
Psychologie
Psychoanalyse en religie
Unraveling branding systems
De vraag is het antwoord
Waarom doe je soms dingen waar je helemaal geen zin in hebt, louter omdat iemand jou daartoe verzoekt? Wat is de impact van influencers op jouw oordeel? Ben je je ervan bewust dat je vaak anderen imiteert wanneer het op je gedragskeuzes aankomt? En waarom voel je je soms zo zelfverzekerd en welbespraakt in het bijzijn van bepaalde mensen, maar ga je in het gezelschap van anderen onzeker over je woorden struikelen?
In deze herwerkte editie van Je sociale ik verkrijg je via een aantal basisconcepten uit de sociale psychologie zicht op hoe individuen beïnvloed worden door anderen, maar leer je ook hoe mensen zelf invloed kunnen uitoefenen op hun sociale omgeving.
Een aantal grensverleggende en beroemde experimenten vormen de leidraad voor deze ontdekkingstocht doorheen ons sociale gedrag. Stijn Meuleman en Liesbeth De Winter benaderen deze onderzoeken echter met de nodige kritische ingesteldheid en nuancering.
Dit boek behandelt thema’s als hulpverlenend gedrag, agressie, macht, gehoorzaamheid, attitudes, vooroordelen, stereotypen en groepsdruk, vaak met een link naar de actualiteit en bredere maatschappelijke thema’s.
Dit boek bevat bovendien extra materiaal, zoals PowerPoints, examenvragen en extra cases, die de student praktijkgericht op weg zetten.