Personen
Petra de Bil
NUR Codes (sub)
740 Mens en maatschappij algemeen
Wetstratees
Vernederd, verkracht, verborgen
Is dit kind thuis veilig? Waarom is deze leerling soms zo agressief? Het zijn maar enkele van de vele vragen die leerkrachten en hulpverleners kunnen hebben bij een kind. Observeren en rapporteren zijn daarom belangrijke basisvaardigheden in onderwijs en welzijn. Op grond van observaties en rapportages stel je hulpverleningsplannen bij, verwijs je leerlingen door naar speciaal onderwijs of plaats je kinderen uit huis. De observaties en rapportages van leerkrachten en hulpverleners hebben dus verstrekkende gevolgen voor leerlingen en cliënten. Met Observeren, registreren, interpreteren en rapporteren leer je deze basisvaardigheden stap voor stap. Bij de beeldfragmenten in de online omgeving pas je de theorie toe. Uiteindelijk kun je zo objectief mogelijk observeren en rapporteren, zowel in eenvoudige als in complexere situaties. Het boek is ook te gebruiken als je gaat observeren voor je (afstudeer)onderzoek. Dit boek is onmisbaar voor studenten van opleidingen in onderwijs en welzijn, waaronder social work, pabo, hbo-pedagogiek en hbo-psychologie. In deze geheel herziene editie zijn alle hoofdstukken aangepast en in een logischere volgorde geplaatst. De tekst sluit beter aan op de beschreven praktijksituaties. Ook actuele ontwikkelingen, zoals herzieningen van de privacywetgeving en de meld- en beroepscode, zijn in deze herziening meegenomen. De vernieuwde online omgeving bevat nieuwe beeldfragmenten, opdrachten en uitgebreide antwoordmodellen met toelichting. www.observerenregistreren6edruk.nl Petra de Bil is psycholoog en gepromoveerd op het onderwerp groepsvorming en sociale uitsluiting bij jongeren. Ze werkt bij de HZ University of Applied Sciences als studentenpsycholoog en begeleider afstudeeronderzoek. Petra is ook (co)auteur van Praktijkgerichte ontwikkelingspsychologie en Onderzoek in 15 stappen. Daarnaast schreef ze het boekje Lege gangen, over een moeder van een transgenderkind.