dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum19/11/2008
Veranderende denkbeelden in de psychotherapie verbindt de verworvenheden van de moderne tijd met nieuwe denkbeelden. Het boek richt zich tot psychotherapeuten en al wie belangstelling heeft voor een nieuwe visie op mens en natuur. De razendsnelle evolutie van die visie heeft gevolgen voor de geestelijke gezondheidszorg die nog niet volledig geassimileerd zijn. Toch tekenen zich duidelijke contouren af in de therapeutische theorie en praktijk. De auteurs brengen enkele van die nieuwe krijtlijnen onder de aandacht.
Sinds 1989 zoekt en vindt een nieuwe en eigentijdse psychotherapeutische methode vorm: de Interactionele Vormgeving (I.V.). De klemtoon ligt hierbij op de filosofische uitgangspunten, op de basisattitude van de I.V.-therapeut en op het integratieve en transpersoonlijke karakter.
De theoretische beschouwingen zijn doorweven met stukjes levensverhaal van cliënten, praktijkvoorbeelden en praktische handvatten.
Over de auteurs
Hilde Vleugels (° 1954) is codirecteur van de Educatieve Academie vzw (Berchem-Antwerpen). Ze is vast docent binnen de vierjarige Therapeutenopleiding Interactionele Vormgeving, de Jaartrainingen Creatieve Interactie en Transpersoonlijke Psychotherapie.
Aanvankelijk was ze actief in de theaterwereld, maar ze schoolde zich om tot psychotherapeute (Gestalt, Psychosynthese, Psychodrama) en volgde nog diverse trainingen en specialisaties. Ze verdiepte zich in de jungiaanse psychologie, lichaamswerk en traumaverwerking en is psychotherapeut in de Interactionele Vormgeving.
Hilde Vleugels is ook auteur van Scherven, gebroken sprookjes en de zoektocht naar een nieuw verhaal (2005).
Bruno Van den Bosch (° 1957) is oprichter en directeur van de Educatieve Academie vzw. Hij is ook grondlegger, vast docent en psychotherapeut van de vierjarige Therapeutenopleiding Interactionele Vormgeving en de jaartrainingen Creatieve Interactie, Leren werken met familieopstellingen en Transpersoonlijke Psychotherapie. Daarnaast geeft hij individuele, relatie- en groepstherapie in de Interactionele Vormgeving.
Bruno Van den Bosch is opgeleid in de pedagogische wetenschappen en volgde verder de opleidingen Gestalt, Psychosynthese, Bio-Energetica, Brief-Therapy, Systeembenadering en Hypnotherapie.