Hoe zorg je er als docent voor dat leerlingen met plezier naar school blijven gaan en actief met de les meedoen? En hoe maak je ze verantwoordelijk voor hun eigen leerproces? Het boek Activeren, differentiëren en formatief handelen helpt toekomstige, beginnende én ervaren docenten om aandachtiger les te geven en leerlingen bewuster te laten leren.
Het boek brengt drie actuele begrippen in het onderwijs bij elkaar: activeren, differentiëren en formatief handelen. Deze belangrijke begrippen krijgen een theoretisch kader en een praktische uitwerking, waardoor ze meteen toepasbaar zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Het boek behandelt het meest gangbare onderwijsmodel: de directe instructie. Dit model is steeds het uitgangspunt in alle fasen van de les. Het boek stimuleert docenten om hun leerlingen van het begin tot het eind actief bij de les te betrekken (activeren). Op een manier die ruimte biedt aan de verschillen die er nu eenmaal tussen leerlingen bestaan (differentiëren). De auteurs combineren hun uitgebreide praktijkervaringen met theorie en de laatste wetenschappelijke inzichten. De tips en werkvormen die zij beschrijven zijn erop gericht om alle leerlingen stap voor stap inzicht te geven in hun eigen leerproces (formatief handelen). Het boek daagt docenten uit om hun eigen lesmethode te versterken en leerlingen extra keuzemogelijkheden te bieden.
De unieke indeling van het boek volgt de praktische opbouw van de les in vijf fases. In de eerste vijf hoofdstukken behandelt het boek een afzonderlijke fase. De auteurs geven voor iedere fase voorbeelden van eenvoudige toepassingen en concrete werkvormen. In de vervolghoofdstukken komen onder andere grotere opdrachten en taken, toetsen en beoordelen en vakoverstijgende leervaardigheden aan de orde.
Dit boek is geschreven voor studenten van lerarenopleidingen en leraren op alle niveaus van het voortgezet onderwijs. De combinatie van theorie en praktijk over het activeren, differentiëren en formatief handelen geeft studenten meer grip op hun eigen leerproces. De concrete werkvormen bieden zowel beginnende als ervaren docenten direct toepasbare voorbeelden om hun lessen te verbeteren.
Lerarenopleiders die het boek zouden willen voorschrijven aan hun studenten kunnen een beoordelingsexemplaar aanvragen.
Det van Gils, Johan Keijzer en Karen Verheggen zijn zeer ervaren docenten. Ze geven al jaren trainingen op het gebied van activerende didactiek, motivatie en differentiatie op scholen en congressen. Eerder schreven zij de boeken Differentiëren in het talenonderwijs en Differentiëren in alle vakken.