Personen
Annemiek Broersen
Geke Klapwijk
NUR Codes (sub)
770 Psychologie algemeen
Psychologie
Psychoanalyse en religie
Unraveling branding systems
De vraag is het antwoord
Hoe vaak op een dag praat je met kinderen, ouders of collega’s? Mogelijk sta je hier niet zo bij stil maar in de praktijk ben je hier de hele dag mee bezig. Als professional in jeugdhulp en onderwijs gebruik je bij uitstek gesprekken om je vak uit te oefenen. Dit boek geeft handvatten om gesprekken samen actief vorm te geven. Het nodigt je uit stil te staan bij wat een gesprek nou eigenlijk is en hoe je invloed kunt uitoefenen op het verloop ervan. Ken je de elementen van een gesprek en begrijp je die vanuit verschillende perspectieven, dan kan je je rol als professional goed oppakken. Bewust positioneren is de sleutel. Positioneren is de kern van het boek. Goed in gesprek zijn, betekent bewust positioneren van jezelf en van de ander. Het boek reikt je de positioneringsdynamiek aan, om altijd bij de hand te hebben: om een gesprek voor te bereiden, waar nodig bij te sturen of af te stemmen, en om er achteraf op te reflecteren. “Om gesprekken en gedrag van mensen te begrijpen hebben we referentiekaders nodig. De positioneringstheorie is één van de vele beschikbare kaders waarmee praktijkwerkers aan de slag kunnen. Dit boek is het eerste Nederlandstalige werk dat gebruik maak van de positioneringstheorie. Het zal dan ook zeker bijdragen tot het populariseren van dit denkkader en daarmee tot persoonlijke en maatschappelijke verandering.” Prof. Dr. Luk Van Langenhove, Vrije Universiteit Brussel