De Maastrichtse autopioniers Een autoloos Maastricht is nu ondenkbaar. Vóór 1900 weten de inwoners van deze stad niet beter. Een automobiel is dan nog nauwelijks gekend in de Limburgse contreien. Dit boek beschrijft de opkomst van het automobilisme in de Limburgse hoofdstad, toen de meest geïndustrialiseerde stad van Nederland. Het is een nog niet eerder verteld verhaal. Antwoord wordt gegeven op vragen als: wie zijn de Maastrichtse autopioniers, hoe zien de eerste auto’s er uit, wie verkoopt ze? Het verhaal -tot 1940- wordt geïllustreerd met veel afbeeldingen en foto’s van Maastrichtse auto’s en garagebedrijven, veelal nooit eerder gepubliceerd. Zichtbaar wordt hoe de auto zelf verandert van een eenvoudig voertuigje tot een gestroomlijnde limousine. Hoe het luxepaardje van de rijken zich ontwikkelt tot gebruiksvoorwerp van een grotere groep inwoners, zowel voor particulier als voor zakelijk gebruik. En ook: hoe Maastricht verandert door de komst van het automobiel. Met de vestiging van de eerste importeurschappen van Renault, Berliet, Delage en Nagant is Maastricht een belangrijke schakel in de vroege Nederlandse automobielgeschiedenis. Jac Maurer Jac Maurer schrijft regelmatig artikelen over autohistorische onderwerpen. Eerder verschenen zijn boeken ‘Gebr. Nefkens N.V., een eeuw autohistorie’ en ‘Renault, 100 jaar in Nederland’. Hij is onder meer lid van de Contactgroep Automobiel- en Motorrijwielhistorie (CONAM). Deze uitgave kwam tot stand, mede met ondersteuning van Contactgroep Auto- en Motorrijwielhistorie (CONAM), Historisch Centrum Limburg Maastricht , het Janssenfonds, Stichting Edmond Hustinx en Rob Theunissen.