dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum08/02/2022
Doel van de test
DE AUTEZME is een vragenlijst voor diagnostiek van autismespectrumstoornissen bij kinderen en jongeren van 4 t/m 18 jaar. De testscores maken onderscheidt tussen kinderen/jongeren met en zonder autismespectrumstoornis en tussen kinderen/jongeren met een autismespectrumstoornis of een andere stoornis. De AUTEZME differentieert goed en is met 36 items een korte test, waardoor hij standaard gebruikt kan worden op scholen en in de klinische praktijk. zo kan de diagnose autisme vaker, sneller en accurater wordt gesteld en minder vaak wordt gemist.
Toepassingen
· Diagnostiek: maakt onderscheid tussen kinderen met en kinderen zonder autisemspectrumstoornis. Differentieert tussen kinderen met ASS en kinderen met een andere problematiek. Geeft het ernstniveau van de ASS aan.
· Screening: snelle en goede screening naar problemen in het autismespectrum
· Behandeling en monitoring: meet het effect van de behandeling, volgt de ontwikkeling van het kind
Wat meet de AUTEZME?
De test is gebaseerd op de E-S-theorie van Baron-Cohen die uitgaat van twee vaardigheden die zeer belangrijk zijn bij autismespectrumstoornissen: empathiseren en systematiseren. Mensen met een autismespectrumstoornis hebben een beperkt vermogen tot empathiseren en een sterk verhoogd vermogen tot systematiseren. Naast deze twee vaardigheden heeft onderzoek aangetoond dat enkele algemene autismekenmerken een grote rol spelen. De test bestaat daarom uit drie hoofdschalen, die zijn opgedeeld in meerdere subschalen:
· Empathiseren
- Herkennen van emoties
- Delen van emoties- Perspectiefname
· Systematiseren
- beperkte interesses
- repetitief gedrag
- weerstand tegen veranderingen
· Algemene autismekenmerken
- sociale vaardigheden
- verdeelde aandacht
- aandacht voor details
- communicatie
- fantasie
Voor wie?
Psychologen, psychiaters, (ortho)pedagogen en andere professionele hulpverleners werkend in de (geestelijke)gezondheidszorg of het onderwijs gebruiken de test om na te gaan of er sprake is van een autismespectrumproblematiek. De uitslag van de test mag alleen worden geïnterpreteerd door psychodiagnostisch bevoegde professionals.
Afname
De test bestaat uit 32 vragen/ stellingen die worden beantwoord door beoordelaars die goed op de hoogte zijn van het gedrag van het kind (ouders, verzorgers, leerkrachten, groepsleiders etc). De beoordelaars geven aan in hoeverre het beschreven gedrag van toepassing was op het kind in het afgelopen jaar.
Normen/ testuitslag
Twee afkappunten geven aan of er spake is van een autismespectrumstoornis
Twee andere afkappunten geven aan of er sprake is van een verminderd vermogen tot empathiserenen en/of dat er sprake is van een verhoogd vermogen tot systematiseren.
Daarnaast wordt het ernstniveau van de ASS bepaald met behulp van normtabellen met percentielscores. Er zijn twee normgroepen:
- Schoolgaande kinderen 4 t/m18 jaar algemene jeugdbevolking
- Schoolgaande kinderen 4 t/m 18 jaar met officiele andere diagnose
Gebruik van de normtabellen leidt tot indeling in een van de volgende ernstniveaus:
Niveau 1 = vereist ondersteuning
Niveau 2 = vereist substantiële ondersteuning
Niveau 3 = vereist zeer substantiële ondersteuning
Let op: de diagnose ASS mag nooit alleen op basis van een vragenlijstscore worden gesteld, ook niet op basis van een diagnostische vragenlijst zoals de AUTEZME.
Materialen
AUTEZME- complete set
AUTEZME- scoreformulieren (per 25)