dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum02/11/2011
Doelgroep: kleuterleid(st)ers, studenten en lerarenopleiders, directies, beleidsondersteunders, zorgcoördinator, de onderwijsbegeleiding en de inspectie, CLB en de revalidatiediensten, klastitularissen in het eerste leerjaar, leerkrachten in het buitengewoon onderwijs.
Met het boek ’Steek je kleuterklas... in een nieuwe jas! doorloop je véle tientallen kleuterklassen van de peuters tot de oudste kleuters. Je krijgt er een selectie van voorbeelden van good-practice onder ogen aan de hand van meer dan 900 foto’s. Elke foto wordt didactisch becommentarieerd en verrijkt met suggesties. Dat roept bij iedere kleuterleid(st)er ideeën op om de eigen klasinrichting met haalbare middelen te variëren en te verrijken doorheen het jaar.
Woord en beeld zijn voorzien voor zowat alles wat de kleuterklaswerking betreft, gaande van het algemeen klasbeeld tot de inrichting van de verschillende speelwerkplekken, met aandacht voor kalenders en borden evenals de visualisering van tijdsaspecten in hun ruime context. Initiatie in het lezen, schrijven en in de wiskunde behoren tot de basisopdracht in elke kleuterklas, hieraan wordt een specifiek hoofdstuk gewijd uiteraard met fotomateriaal als basis voor verrijkende suggesties en creatieve ideeën.
Dit boek is het sluitstuk van een drieluik dat zowat de hele kleuterdidactiek omvat.
Het gaat om drie werken van dezelfde auteur en dezelfde uitgeverij (Plantyn):