Personen
H.L. van Dolen
C. Hupperts
NUR Codes (sub)
620 Nederlandse taal- en letterkunde algemeen
Nederlands voor taalhelden 5 ex.
De antieke Grieken hebben in hun meer dan duizendjarige geschiedenis genoten van hun vertellingen over goden, helden en mensen. De generaties na hen namen dit enthousiasme over en hebben de schat aan verhalen gekoesterd en, al dan niet in een eigen versie, doorgegeven.
In alle Europese talen zijn dan ook restanten te vinden van de namen of gebeurtenissen die aan de mythen van weleer zijn ontleend.
Ook het Nederlands is rijk aan uitdrukkingen en woorden die rechtstreeks zijn af te leiden uit deze erfenis van de Grieken. Zegswijzen als 'het paard van Troje binnenhalen', 'de doos van Pandora' en 'in Morfeus' armen liggen' zijn blijvende herinneringen aan de Griekse mythen en sagen. Maar ook termen als psyche, paniek, erotisch en maniak gaan terug op min of meer bekende eigennamen uit de Griekse mythologie.
Blijvende Erfenis is opgezet als een lexicon van honderd en zestig korte essays, in alfabetische volgorde, over figuren uit de Griekse verhalentraditie die hun sporen in de Nederlandse taal hebben achtergelaten. Bij elk trefwoord is een illustratie gezocht, zowel uit de antieke beeldende kunst, als uit kunstwerken van latere eeuwen waarmee de continuïteit van dit erfgoed in de Europese cultuur wordt aangetoond. Het boek biedt een originele kijk op de nalatenschap die we aan de Griekse oudheid te danken hebben. De lezers zullen vaak verrast zijn wanneer ze gebruikelijke of bijzondere woorden aantreffen die een zeer oude herkomst blijken te hebben.
Voor taalkundigen kan dit uitputtende overzicht een aanvulling op hun kennis betekenen. Wie in kunst is geïnteresseerd, krijgt een grote hoeveelheid prachtige afbeeldingen onder ogen die op een en hetzelfde thema zijn geselecteerd. Maar of men nu leek of deskundige is, de charme van de verbeeldingskracht van de klassieke Grieken met hun amusante, pikante en soms dramatische vertellingen zal op niemand haar uitwerking missen, zowel bij een eerste kennismaking als bij het herkennen van wat ooit, op school of elders, is gehoord of gelezen.