dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789088913273
verschijningsdatum09/09/2011
verschijningsdatum09/09/2011
Met grote regelmaat maken topfunctionarissen van organisaties onherstelbare fouten in hun communicatie met de media. Dit leidt tot het schaden van de belangen van organisaties en tot ingrijpende persoonlijke dramas. Dit lijken vaak individuele misstappen. Uit het proefschrift Corporate Media Governance blijkt echter dat hier institutionele weeffouten onder liggen.
De auteur van het boek betoogt dat mediacommunicatie een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering van bedrijven, overheden en instellingen zou moeten zijn. Mediacommunicatie komt dan op het niveau van governance en kan dan worden aangeduid als corporate media governance. Om dit goed te organiseren wordt in dit boek de Media Governance Scorecard geïntroduceerd. De Media Governance Scorecard is een digitaal analyse- en sturingsinstrument dat is opgebouwd uit negentien hoofdstukken. De Media Governance Scorecard heeft de volgende hoofdstukindeling.
1. Organisatiegegevens
2. Corporate Mediapositie
3 .Corporate Media-ervaringen
4. Corporate Mediacompetenties
5. Corporate Mediabereik
6. Corporate Mediarisicoprofiel
7. Corporate Mediarisicomanagement
8. Corporate Mediaregie
9. Corporate Mediaplanning
10. Corporate Mediadoelstellingen
11. Corporate Mediabeleid
12. Corporate Mediastrategie
13. Corporate Mediabudget
14. Corporate Media- issuesmanagement
15. Corporate Media-instrumenten
16. Corporate Media E-management
17. Corporate Mediacrisismanagement
18. Corporate Media-evaluaties
De Media Governance Scorecard levert een totaalbeeld op van een organisatie in relatie tot corporate media governance en corporate media management. Daarnaast geeft het door middel van de negentien afzonderlijke hoofdstukken een goed beeld van deelonderwerpen. Op deze wijze wordt het mogelijk om de vertaalslag te maken naar verschillende organisatieonderdelen en verschillende verantwoordelijkheidsniveaus op het vlak van de corporate media communicatie.
Over de auteur:
Peter Kempen is in 1960 geboren te Rotterdam in Nederland. Hij studeerde aan de Universiteit Leiden: Studierichting geschiedenis, afstudeervariant sociale en economische geschiedenis. Hij promoveerde in 2011 op het proefschrift getiteld Corporate Media Governance. Hij werkte onder meer bij Royal Dutch Shell en de Postbank (ING Groep). Daarna werd hij directeur van de Writers Academy. Momenteel geeft hij leiding aan het AutoriteitsInstituut. De activiteiten van het AutoriteitsInstituut zijn te scharen onder advisering op het terrein van strategische positionering en organisatieadvies.
Het leidende motto van waaruit Peter Kempen denkt en werkt, luidt: Oog hebben voor verschillen, gevoel voor verhoudingen.