dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789462151123
verschijningsdatum25/09/2013
verschijningsdatum25/09/2013
Reeksen
OR in bedrijf thema
Invloed voor ondernemingsraden
Ondernemingsraad en robotisering
Ben je bezig met medezeggenschap, dan beoefen je praktische psychologie op een complex niveau.
Ten eerste is daar de wisselwerking tussen ondernemingsraad en bestuurder gedurende vele en vaak lange gesprekken over complexe beleidsmatige zaken. Dat vindt plaats in een context van een regelmatige in-en uitstroom van zowel bestuurders als or-leden (verkiezingen, wisselingen Raad van Bestuur) waardoor continu afstemming nodig is
Een ander facet is de samenwerking tussen or-leden onderling. Ga er maar aan staan. Hoe kom je als or tot één visie en één aanpak met or-leden van allerlei pluimage? Men is door de verkiezingen vaak toevallig bij elkaar gezet en elke or moet de afweging maken: nemen we de uitdaging aan om te groeien tot een professioneel team of blijven we een vage club? Tot slot heb je de achterban waar vaak allerlei verwachtingen richting de or liggen. Vaak voor de or nog de lastigste opgave: wat te doen met de actieve, dan weer passieve personeelsleden, soms de or steunend en soms tegenwerkend. Met allerhande verwachtingen, want ze hebben -al dan niet- op je gestemd.
Dit boek is een weergave van middelen die de auteur heeft ingezet in zijn dertienjarige praktijk als trainer medezeggenschap. In de medezeggenschap draait alles om invloed. Tips en tricks uit de wereld van de psychologie zijn daarom geen overbodig luxe.
Het boek bestaat uit drie delen. Deel één richt zich op het omgaan met de bestuurder, deel twee richt zich op de or als team en deel drie handelt over de omgang met de achterban.
Het boek is deels als werkboek opgezet, waardoor de ondernemingsraad er verder mee aan de slag kan gaan.