dit werk kent de volgende uitvoeringen
Hardback
ISBN9789089650320
verschijningsdatum28/10/2009
verschijningsdatum28/10/2009
Kun je kosten besparen op de ontwikkeling van medewerkers en tegelijkertijd de kwaliteit van veranderprocessen verhogen?
In de meeste organisaties is het noodzakelijk om voortdurend te veranderen. Managers en hun medewerkers zullen steeds meer gezamenlijk moeten optrekken om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds zwaardere eisen die worden gesteld. De vraag is nu hoe ze dat moeten doen.
Uit onderzoek blijkt dat leren van anderen de meest optimale manier is om mensen informatie te laten begrijpen en onthouden. De oplossing ligt dus voor de hand: door het organiseren van bijeenkomsten op de werkvloer kan de manager leerprocessen stimuleren en daarmee zijn eigen afdeling motiveren en betrokken houden. Zijn rol komt hierbij overeen met die van een facilitator: hij stelt zijn medewerkers in de gelegenheid te leren van elkaar. Hij stelt vragen, begeleidt het groepsproces en is vooral géén deskundige die op alle vragen antwoord geeft. Daarbij heeft hij niet alleen het welzijn van medewerkers voor ogen, maar óók de belangen van de organisatie. Het resultaat? Medewerkers voelen zich meer betrokken, de effectiviteit van het team wordt vergroot en het lerend vermogen wordt versterkt.
Met behulp van de werkvormen in dit boek kunt u deze leerprocessen zelf organiseren:
- De werkvormen sluiten aan bij concrete vragen op de werkvloer, zoals risicos analyseren, teamdoelen opstellen, strategisch innoveren, de klantgerichtheid verbeteren, het opstellen van scenarios of het ontwikkelen van een teamstrategie.
- Naast de rationele themas, de zogeheten bovenstroomactiviteiten, komt ook de onderstroom aan bod waarbij het gaat om het intuïtieve, het irrationele en het onbewuste. Denk aan effectief omgaan met ongeschreven regels of vertrouwen bespreekbaar maken.
- Tot slot komen werkvormen aan de orde die de verbinding leggen tussen de bovenstroom en de onderstroom gaat het om onderwerpen als: balanceren tussen vakmanschap en resultaatgerichtheid en hanteren van onzekerheid.
Door leerprocessen te ontwikkelen op de werkvloer is leren en ontwikkelen niet langer het alleenrecht van externe deskundigen.