Maar liefst 600 experts uit de retail-, reis- en financiële wereld hebben zich afgelopen jaar beziggehouden met 22 actuele onderwerpen die spelen in online en offline shopping, binnen b2b en b2c, en in binnen- en buitenland. Het doel van de expertgroepen was dit jaar om de klantreis makkelijker, duurzamer, persoonlijker, meer datagedreven en succesvoller te maken. Om een eerste inzicht in de toekomst van de klantreis te krijgen, ging onze jaarlijkse studiereis in 2019 naar Silicon Valley en Las Vegas, waar we ontdekten dat de focus niet meer ligt op technologie, maar op mensen. Zowel op mensen in je organisatie als op mensen die uiteindelijk je product of dienst gaan gebruiken. Data en technologieën zijn slechts middelen om je te kunnen focussen op de klant. De hedendaagse klantreis, die wordt doorlopen door zowel consumenten als zakelijke inkopers, heeft veel belangrijke aspecten, zoals identificatie en privacy, productkeuze, gebruik van technologie, verzending, retouren en stadsdistributie. Maar hoe ziet die reis eruit en welke keuzen maakt jouw klant? En wat is eigenlijk de toekomst van die reis? Wie zijn allemaal onderdeel van die reis en, belangrijker nog, wie wijst de weg?