dit werk kent de volgende uitvoeringen
E-book (epub)
ISBN9789013109061
verschijningsdatum04/01/2013
verschijningsdatum04/01/2013
Door economische en politieke ontwikkelingen staat menige organisatie onder druk. Organisatieprofessionals, managers, adviseurs en stafleden worden geconfronteerd met ogenschijnlijk tegengestelde belangen. Hoe gaan we met die spanning om? Het boek Spanning in en rond organisaties laat zien dat uit spanning ook iets moois kan ontstaan. Vaak krijgt spanning een negatieve lading. In een conflict is een spanning letterlijk voelbaar en veroorzaakt het negatieve energie. Maar aan spanning zit niet alleen een minpool, er is ook een pluspool. Partijen kunnen er baat bij hebben een spanning te exploiteren en om te zetten in ruimte voor vooruitgang. Zo kan spanning de motor zijn van verandering en leiden tot innovaties. Er zijn verschillende soorten spanningen te onderscheiden. In dit boek wordt een onderscheid gemaakt naar spanningen die ontstaan als organisaties gaan samenwerken spanningen die worden veroorzaakt door organisatieveranderingen, spanningen die aanwezig zijn in teams, spanningen tussen individuele mensen. Spanning in en rond organisaties beschrijft diverse casussen, zoals spanningen bij grote infrastructurele werken, spanningen bij samenwerking in het HBO, weerstand en veranderingsbereidheid, spanningen in de directiekamer en dualiteiten in leiderschap. De auteurs geven een verdieping op onze kennis door de combinatie van praktijkillustratie, theoretische verdieping en reflectie. Het boek is een must have als u grip wilt krijgen op de spanningen in en rond de organisatie waarin u werkt, maar ook voor studenten en onderzoekers die zich verdiepen in veranderkunde.