Strategisch management is geschreven voor studenten en managers die zich verder
willen verdiepen in het vakgebied strategie. Eppink beschrijft op een duidelijke en
overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle
strategie te komen. Na een analyse van de huidige situatie moet de manager vragen
beantwoorden over de drie dimensies van strategie: spreiding, positionering en
samenwerking. Vervolgens besteedt Eppink aandacht aan de implementatie van de
strategie. En omdat implementeren ook veranderen is, volgt aan het eind van dit
boek een bijdrage van prof. A. Cozijnsen over verandermanagement.
Dankzij de jarenlange werkervaring van Eppink zijn allerlei herkenbare praktijkvoorbeelden
van bekende en ook minder bekende Nederlandse organisaties opgenomen
in dit boek. Deze voorbeelden maken het voor de lezer mogelijk om een brug
te slaan tussen de eigen praktijk en de gegeven theorie, wat uiteindelijk leidt tot het
verbeteren van de eigen organisatie.
Als specialist op het vakgebied en als hoogleraar Management en Organisatie met
jarenlange werkervaring heeft Eppink al zijn kennis verzameld en gebundeld in
dit boek. Dit maakt het boek tot een klassieker die iedere bedrijfskundige op een
prominente plek in zijn kast zal willen hebben staan. Ook voor docenten is dit boek
een goede leidraad. Dit boek is speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende
strategiecursussen in het hbo en op universiteiten. Van de negen onderdelen uit de
Body of Knowledge van de Strategic Management Society worden er acht expliciet
in dit boek behandeld.