Personen
Sake Elzinga
NUR Codes (sub)
640 Kunst algemeen
Michaël Borremans
In De Zilvermijnen van Drenthe staat het dagelijks leven in Drenthe in de jaren tachtig van de vorige eeuw centraal. De titel van het boek staat voor het chemische proces waarmee de foto’s indertijd uit de ontwikkelbaden in de donkere kamer tevoorschijn kwamen en waarbij het scheikundig element zilver een belangrijke rol vervulde. Het gaat hier om een fraai tijdsdocument, waarin de Drentse werkelijkheid van de jaren tachtig in sprekende zwart-wit foto’s tot leven komt. De tijd gaat snel. Wie herinnert zich de jaren tachtig nog, toen er weinig verkeer op de A28 was, het openbaar bestuur hoofdzakelijk uit mannen in nette pakken bestond en fotojournalistiek nog een gerespecteerd vak voor professionals was? Waan je (opnieuw) in de jaren 80 en kijk terug hoe Drenthe zich in die periode ontwikkelde. De analoge tijd, zonder internet en digitale camera/telefoon met camera, waarin er voor de vastlegging van nieuws en het dagelijks leven nog een grote rol was weggelegd voor de vakfotograaf. Sake Elzinga is al sinds 1979 fotojournalist en inmiddels allround fotograaf. Met Assen als thuisbasis maakt hij beelden van een breed scala onderwerpen: van de actuele politiek tot sport en kunst en cultuur zowel regionaal, nationaal als internationaal. Sinds 1987 is hij o.a. vaste fotocorrespondent voor NRC Handelsblad. Hij ontving verschillende fotoprijzen, o.a. in 1990 de tweede prijs sport World Press. In 1994 werd hij uitgeroepen tot Fotojournalist van Groningen en Drenthe en won hij de eerste prijs in de categorie documentair Nederland in de Zilveren Camera. Voor zijn serie over Tsjernobyl ontving hij in 1996 de Fuji Award, een hoge onderscheiding in de fotowereld.