Nieuwsgierigheid is de motor van het leren, zo weten we uit hersenonderzoek. Leerlingen die nieuwsgierig zijn, stellen graag vragen. Door het inzetten van beeld voelen ze zich meer betrokken bij de les en onthouden daardoor de gegeven informatie beter. Dat helpt enorm bij het leren van een nieuwe taal. In het boek Taal in beeld zijn 45 eigentijdse, frisse oefeningen opgenomen die docenten in hun lessen kunnen gebruiken om leerlingen met beelden te prikkelen, nieuwsgierig te maken en taal uit te lokken.
Het boek begint met een uitleg over de ontwikkeling van het brein en hoe verbeelding bij kan dragen aan het leren van een taal. Vervolgens komen de verschillende werkvormen aan bod. Deze zijn logisch gerangschikt zodat de docent eenvoudig de werkvorm kan kiezen die bij het lesdoel past. Per werkvorm is een helder stappenplan opgenomen dat de docent eenvoudig kan doorlopen. Daarbij is uitgegaan van een bepaald ERK niveau, maar met een paar kleine aanpassingen zijn de oefeningen ook geschikt voor groepen met een hoger of lager niveau. Bij het boek hoort een website met links naar beeldmateriaal. Voor sommige oefeningen hebben de leerlingen een eigen device nodig.
Taal in beeld is bedoeld voor iedere (aankomende) taaldocent in vreemdetalenonderwijs en Nederlands als tweede taal.
Masja Mesie, Guus Perry en Marieken Pronk zijn zeer ervaren docenten in het voortgezet onderwijs. Op het gebied van activerend en motiverend taalonderwijs hebben zij veel ervaring als trainers voor teams op scholen en workshops op congressen. Masja Mesie en Marieken Pronk zijn als trainer en adviseur werkzaam bij De Talengroep. Guus Perry werkt als zelfstandig trainer.