dit werk kent de volgende uitvoeringen
E-book
ISBN9789048509836
verschijningsdatum27/08/2007
verschijningsdatum27/08/2007
Personen
R. Verhoogt
NUR Codes (sub)
640 Kunst algemeen
Michaël Borremans
Kunstenaars zijn vaak vooral beroemd geworden dankzij de vele prenten en foto's van hun werk. Toch is van deze reproducties zelf nog maar weinig bekend. Hoe werden de reproducties gemaakt, verspreid en beoordeeld door het publiek? Verhoogt gaat in deze fascinerende studie dieper in op de cultuurhistorische betekenis van kunstreproductie in de negentiende-eeuwse kunstwereld. Aan de hand van drie casestudies over Ary Scheffer, Jozef Israels en Lourens Alma-Tadema wordt in beeld gebracht hoe deze drie kunstenaars in respectievelijk Frankrijk, Nederland en Engeland omgingen met de reproductie van hun werk. Verhoogt belicht daarmee een belangrijk - maar nog grotendeels onbekend - aspect van de kunstwereld. (Dit boek is gewijd aan de cultuurhistorische betekenis van kunstreproductie in de negentiende-eeuwse kunstwereld. Aan de hand van drie casestudies over Ary Scheffer, Jozef Israels en Lourens Alma-Tadema wordt in beeld gebracht hoe deze drie kunstenaars in respectievelijk Frankrijk, Nederland en Engeland omgingen met de reproductie van hun werk.) Robert Verhoogt is kunsthistoricus en jurist en publiceerde eerder over kunstreproductie, Vincent van Gogh, de Nederlandse Romantiek, de negentiende-eeuwse kunsthandel en auteursrecht. Daarnaast is hij senior beleidsmedewerker bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.