De toenemende diversiteit stelt scholen op de proef. Hoe kunnen we anderstalige kinderen het best helpen met het leren van Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? Kan een school meer een thuis worden, een ‘woonkamerschool’ als het ware, om taal maximaal te stimuleren? En hoe pakken we dat aan?
De vliegtuigklas is een unieke literair-professionele gids over taal en onderwijs. Dit boek brengt twee werelden samen: literatuur en wetenschap. Want alleen kunnen ze veel, maar samen kunnen ze meer. De literaire vondsten bestaan uit miniaturen over het anderstalige basisschoolkind, diens ouders en leerkrachten. We zitten in woonkamers van Turkse gezinnen in Vlaanderen, drinken koffie in leraarskamers op verschillende basisscholen en duiken in dromen.
De wetenschappelijke vondsten gaan over taal leren, meertaligheid en ouderparticipatie. We leren van helder gebrachte inzichten uit internationaal onderzoek, doorspekt met praktijkvoorbeelden en concrete ideeën voor de onderwijspraktijk. De vliegtuigklas is er voor (toekomstige) leraren, lerarenopleiders, onderwijsondersteuners en voor iedereen die elke dag naar gelijke onderwijskansen streeft.
Carolien Frijns is aan de KU Leuven gepromoveerd op onderzoek naar taal leren. Ze was zeven jaar onderzoeker aan het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) en werd finalist van de Vlaamse PhD Cup 2017. Nu is ze lerarenopleider en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool.