dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum13/01/2006
verschijningsdatum29/09/2011
Overleggen, vergaderingen, meetings er wordt heel wat afgecommuniceerd in organisaties. Communiceren kunnen we dan ook als de besten. Dat geldt echter niet voor het omgaan met macht en politiek. Macht en politiek geven vaker aanleiding tot karikaturen en overdrijving dan tot serieuze bespreking. Macht is verdacht, en politiek wordt door velen geassocieerd met onbetrouwbare zakkenvullers die hun werkelijke bedoelingen verbergen achter een mistgordijn van verhullend of zelfs misleidend taalgebruik.
Toch spelen macht en politiek een doorslaggevende rol in het functioneren van organisaties: ze bepalen de besluitkracht van de organisatie en het vertrouwen van de mensen die met elkaar moeten samenwerken. Wie op zijn werk iets voor elkaar wil krijgen, heeft vrijwel altijd steun en goedkeuring nodig van partijen binnen en buiten de hi rarchische lijn. Politiek handelen is daarbij noodzakelijk. In Macht en politiek handelen in organisaties haalt Martin Hetebrij daarom macht en politiek uit de taboesfeer, en laat hij zien wat individuele medewerkers kunnen doen om hun politieke kwaliteiten te vergroten (en te verkleinen).
Hetebrij maakt duidelijk dat we Ôhet spelletjeÕ allemaal meespelen, of we dat nu willen of niet. Met talrijke praktijkvoorbeelden illustreert hij dat politiek handelen een wezenlijk en onvermijdelijk element is van het voorbereiden en uitvoeren van besluiten op alle niveaus. Zijn conclusie luidt dan ook dat organisaties wezenlijke vooruitgang kunnen boeken op punten als besluitvaardigheid en innovatie door te werken aan het politieke vermogen van hun medewerkers. Een belangrijk boek voor iedereen die het zelflerend vermogen van zijn of haar organisatie wil vergroten.
Martin Hetebrij (1942) was jarenlang als methodoloog verbonden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar hij in 1983 promoveerde. Sinds 1989 werkt hij als zelfstandig consultant op het gebied van Human Resources Management in grote en kleine bedrijven in verschillende sectoren. Vanaf 1990 ontwikkelde hij het concept van communicatief management, over de werking van macht en communicatie in organisaties.