dit werk kent de volgende uitvoeringen
Hardback
ISBN9789059405134
verschijningsdatum01/03/2011
verschijningsdatum01/03/2011
Toegevoegde realiteit, beter bekend als augmented reality (AR), krijgt
steeds meer invloed op ons dagelijks leven. Van internet of
rechtstreeks van de computer worden gegevens, videoclips,
3D-gamesituaties en realistische simulaties aan de werkelijkheid
toegevoegd. De bekendste toepassing is de informatielaag die over
met de camera van de smartphone opgenomen beelden wordt gelegd.
Het is een belangrijke vorm van verrijkte navigatie waarbij
objecten en locaties in de omgeving snel te vinden zijn en het
is bovendien beschikbaar voor iedereen met een smartphone en een
geschikte app (Layar).
Er zijn echter nog veel meer toepassingen, van door gebaren en spraak
bestuurde games en werkprocessen tot de besturing van het slimme huis
of kantoor en de industriële productielijn. Bij marketing wordt gretig
gebruikgemaakt van app-vertising, quick response codes, open end games,
simulaties, NFC/RFID-chips in producten en hot links in videofi lmpjes.
De doelgroep beleeft het levensecht. Onderwijs en toerisme worden
verrijkt met interactieve informatie, storytelling en het in simulaties
zelf ervaren, proeven en beleven. Robots betreden de receptie, het
slimme huis of kantoor en de gezondheidszorg. Producten verklaren en
ver-kopen zichzelf met behulp van draadloze communicatie en ingebouwde
chips. De nieuwste mode, een zonnebril of kapsel uitproberen? AR toont
hoe het staat. Gezichtsherkenning brengt sociale netwerken tot leven.
Het Nederlandse CSI past op AR gebaseerde opsporingstechnieken toe.
Dit boek is bedoeld voor iedereen die op praktische wijze kennis wil
nemen van de mogelijkheden van augmented reality, of die AR-marketing
of AR-communicatie wil bedrijven. Het boek is ook geschikt voor het
onderwijs. Theorie, vele praktijk-voorbeelden en leerzame illustraties
wisselen elkaar af. Elk hoofdstuk wordt af-gesloten met enkele opdracht
en.