dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum04/06/2015
Sinds de komst van de geluidsfilm in 1928 maakte de filmbranche niet zo'n ingrijpende verandering mee als met de recente overstap van analoge naar digitale bedrijfsvoering. Economische belangen lagen daaraan ten grondslag. Digitaal produceren, zonder 35mm-film, gaat sneller en het is goedkoper dan via het analoge proces. Hetzelfde geldt voor het projecteren, dat stukken eenvoudig is geworden dan met 35mm-film.
Kodak, decennia lang wereldwijd leverancier van tienduizenden kilometer onbelicht filmmateriaal per jaar, ging er aan failliet. En met Kodak verdwenen geruisloos fabrikanten van filmcamera's, laboratorium apparatuur, filmmontagetafels, printmachines, optische banken en filmprojectoren.De digitale revolutie veranderde het karakter van de film- en bioscoopbranche totaal. Bioscopen vertonen niet langer alleen 'film', ook modeshows, popconcerten, sportwedstrijden en opera's worden tegenwoordig met een 'beamer' rechtstreeks op het doek gezet.
'Films' zijn digitaal sneller en met lagere budgetten te maken, ook in 3D; het analoge tijdrovende gecompliceerde montageproces is digitaal kinderlijk eenvoudig geworden. Dat is te zien aan het aanbod. Menige regisseur slaat door en komt met 'films' vol huiveringwekkende effecten, auditief ondersteund via honderd luidsprekers in één zaal.Van de cinema van vroeger met 'hand made movies' die zonder tussenkomst van computers tot stand kwamen, is niets meer over. De opdracht: 'Cut and print!' wordt niet langer gehoord in studio's. Dit boek wil de lezer meenemen op een nostalgische reis naar het midden van de vorige eeuw, naar Hollywoods Gouden Jaren. Toen sterren nog sterren waren en films nog vertrouwd door projectoren ratelden.
Thomas Leeflang werd genomineerd voor de Louis Hartlooper Prijs 2014 voor zijn boek Kijk! Luister! - Film en radio in Nederland onder Duitse dictatuur. Een uitgave van Aspekt.