dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum17/01/2001
Een Ôgoede ondernemingÕ staat vandaag de dag voor winst en continu teit, maar evenzeer voor een adequate omgang met milieu en maatschappelijke omgeving. ÔMaatschappelijk verantwoord ondernemenÕ heet de rol die bedrijven toegedicht krijgen, waar de overheid zich meer en meer terugtrekt als hoedster van gemeenschappelijke belangen. En de marktwerkingsdoctrine verliest enige glans.
Bedrijfsethiek: een goede zaak signaleert en beschrijft deze ontwikkeling, maar biedt meer. Aan de hand van casu stiek - zoals Heineken in Birma en Renault in Vilvoorde - worden strategie n en instrumenten beschreven, waarmee ondernemingen de morele kwaliteit van hun besluitvorming kunnen verbeteren, zoals gedragscodes, sociale en ethische doorlichtingen.
De geschiedenis van de ethiek biedt houvast. Waarden, deugden en morele principes zijn essentieel. Maar bedrijfsethiek is meer en meer ook bedrijfseconomie. Verantwoord ondernemen als concurrentiestrategie...
Bedrijfsethiek: een goede zaak gaat dan ook verder dan de analyse. Je leest hoe gedragscodes moeten worden ontwikkeld, hoe je een bedrijf op sociaal en ethisch verantwoorde wijze organiseert en, last but not least, wat dit de onderneming kan opleveren.