Personen
Jos van Thienen
NUR Codes (sub)
740 Mens en maatschappij algemeen
Wetstratees
Vernederd, verkracht, verborgen
Een antwoord op vele vragen rond gender en onderwijs Een antwoord op vele vragen rond gender en onderwijs Maakt het iets uit dat een school voornamelijk vrouwelijke docenten heeft? Maakt het een verschil wanneer jongens les krijgen in gescheiden klassen? Hoe kunnen we in de lessen aandacht besteden aan gender? In het onderwijs vandaag is gender een belangrijk thema. Scholen zijn op zoek naar gepaste strategieën en inzichten. Heel wat vragen dringen zich op. Meisjes zus, jongens zo biedt enerzijds achtergrond bij tal van aspecten van gender op school, anderzijds geeft het handvatten om onmiddellijk aan de slag te gaan. Het boek wakkert de gendergevoeligheid van de lezer aan en roept ook zeer direct op om vanuit dit bewustzijn om te gaan met de diversiteit van de leerlingen. Zo focust deze benadering uiteindelijk zo veel mogelijk op alle leerlingen, want wat goed is voor veel meisjes is ook goed voor veel jongens en vice versa. Met bijdragen van deskundigen verbonden aan onder meer çavaria, Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs Leuven, Departement Onderwijs en Vorming, ella vzw, Karel de Grote-Hogeschool, Katho-Ipso Kortrijk, KU Brussel, KU Leuven, Pedagogische Begeleidingsdienst Mechelen-Brussel, UGent en VU Brussel.