Personen
Sonja Verlinde
NUR Codes (sub)
180 Gezondheidsvakken, lichamelijke oefening en verzorgingsvakken algemeen
Didactiek voor de onderwijsassistent
Als zorgverlener werk je volgens bepaalde methoden en procedures. Je doorloopt steeds een cyclus met vaste stappen: het opstellen, het uitvoeren en het monitoren van een zorgplan. In dat plan breng je de wensen, behoeften en mogelijkheden van de zorgvrager in kaart. De zorg of begeleiding stem je daarop af. Dat is methodisch werken. Het maken, uitvoeren en evalueren van het zorgplan op basis van de wensen van de zorgvrager vormen de kern van dit boek. Methodisch werken staat aan de basis van klinisch redeneren. Dat is het planmatige proces waarbij je eigen observaties en interpretaties koppelt aan medische kennis. Zo kun je beredeneren welke volgende stappen je moet nemen. Methodisch werken is daarmee de sleutel tot het verbeteren van de kwaliteit van zorgprocessen. Methodisch en planmatig werken in de zorg richt zich op mbo-studenten die een opleiding volgen tot verzorgende of verpleegkundige. Elk hoofdstuk bevat voorbeelden en casussen, zodat je leert nadenken over verschillende praktijksituaties. Aan het einde van het hoofdstuk vind je een samenvatting met verwijzingen naar de CanMEDS-rollen. Zo wordt steeds duidelijk welke competenties je geleerd hebt. Bij dit boek krijg je een toegangscode voor MyLab, een online leeromgeving met ondersteunend studie- en lesmateriaal voor zowel studenten als docenten. Je vindt hier onder andere het volledige boek in digitale vorm (eText), een begrippentrainer en oefenvragen. Sonja Verlinde is docent verpleegkunde aan het Nova College. Voorheen is ze vele jaren in verschillende functies werkzaam geweest in de ouderen- en gehandicaptenzorg: als beleidsmedewerker, praktijkopleider, locatiemanager en opleidingsadviseur.