dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum03/02/2004
Vrouw[en]zaken gaat over de kansen voor (toekomstige) vrouwen in ondernemersland en de mogelijkheden op het platteland. Vooral het platteland heeft vrouwelijke ondernemers veel te bieden. Steeds meer vrouwen in dorpen en buitengebieden zien dan ook kansen om te starten met een eigen bedrijf.
De belangrijkste ingrediënten om een eigen bedrijf te starten is een flinke portie zelfkennis en een goed besef van de eigen motivatie. Verder is er voor het starten van een eigen bedrijf soms verrassend weinig nodig. Zoals onderneemster Marjon Edzes het zegt: Met één appelboom kun je al voor jezelf beginnen. Verkoop de appels, maak er cider van, organiseer een beeldenexpositie in de boomgaard.
De volgende stap is het uitwerken van plannen. Over klanten, de keuze van een bedrijfsnaam, samenwerking, bijscholing en nadenken over groei. Verder behandelt het boek het ondernemersplan, financiële regelingen, vergunningen en de keuze voor de juiste adviseur en begeleiding. Een uitgebreid overzicht van nuttige adressen maakt het boek compleet.
Inspirerende praktijkverhalen
Elk hoofdstuk bevat mini-interviews van vrouwelijke ondernemers. Kort en krachtig vertellen zij over de praktijk: hoe ze werk met zorgtaken combineren, de financiering regelen en netwerken. Het boek sluit af met vier bedrijfsreportages, van doorgewinterde onderneemsters over hun inspiratie, successen, tegenslagen en toekomstplannen. Kortom, verhalen van vrouwen die hun drijfveer serieus nemen en met succes een eigen onderneming opbouwen.