Begrijpen wat je leest, is de essentie van lezen en daarmee een van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen op school.
Om een tekst goed begrijpend te kunnen lezen, is het belangrijk dat de lezer het technisch lezen onder de knie heeft, beschikt over een goede woordenschat en enige ‘kennis van de wereld’ heeft. Door veel te oefenen ontstaat er een actieve leeshouding, een uitbreiding van de taalvaardigheid en de algemene kennis. Het is belangrijk dat er ruimte is voor verschillende type teksten met een verschillende moeilijkheidsgraad. Het oefenen op eigen niveau zorgt voor succeservaringen, wat leidt tot meer leesplezier.
Leesstrategieën
In dit Begrijpend lezen Oefenboek wordt er gebruikgemaakt van verschillende leesstrategieën. Deze leesstrategieën zijn algemeen inzetbaar bij allerlei type teksten en kunnen zowel voor, tijdens als na het lezen gebruikt worden.
Opbouw
De opgaven in dit Oefenboek zijn telkens op eenzelfde wijze opgebouwd. Er wordt begonnen met het activeren van de voorkennis: de tekst wordt hier kort ingeleid, er wordt aangegeven aan welke doelen gewerkt gaat worden en er wordt gewerkt aan de woordenschat om tot een beter begrip van een tekst te komen. Op deze bladzijde staat tevens de leesvraag. Deze leesvraag dwingt de lezer als het ware om een tekst nauwkeuriger te lezen. Als de voorkennis van de lezer geactiveerd is, volgt de tekst. Tot slot worden er vragen gemaakt, die aansluiten bij de gestelde doelen en die toetsen of de tekst daadwerkelijk begrepen is.
Dit boek is het derde deel van een set van drie. Alle boeken samen vormen een gedegen oefening om de vaardigheden voor begrijpend lezen verder te ontwikkelen. Wil je méér oefenen dan wat de Oefenboeken je bieden, dan heeft Junior Einstein ook een uitgebreide online oefen- en leeromgeving. Je vindt deze op onze website www.junioreinstein.nl.
Inhoud
Dit boek bevat zeven verschillende begrijpend lezen teksten met gemiddeld twee hoofddoelen per tekst. De vragen die na afloop van een tekst gesteld worden, hebben betrekking op deze doelen. Achter in de boeken zijn alle goede antwoorden terug te vinden.
Leesstrategieën | Stappen voor, tijdens en na het lezen
Hoofddoelen | Belangrijke leerdoelen per tekst
Woordenschat | Uitleg moeilijke woorden, inclusief woordhulp