Personen
Lois A. Daamen
Asaf Gafni
KR Verpleegkundige vaardigheden
NUR Codes (sub)
180 Gezondheidsvakken, lichamelijke oefening en verzorgingsvakken algemeen
Didactiek voor de onderwijsassistent
Hoe brengen we studenten met weinig ervaring de kunst van het klinisch redeneren bij? De literatuur bevat talrijke onderwijskundige modellen ter ondersteuning van het klinisch redeneren. In de dagelijkse gang van zaken blijkt echter dat klinisch redeneren met name wordt gerelateerd aan casuïstiek uit de praktijk, waarbij niet wordt uitgegaan van een specifiek model als gouden standaard. Met dit boek en de bijbehorende adaptieve e-learning op datzaljeleren.nl wordt klinisch redeneren beschreven zoals het daadwerkelijk plaatsvindt: praktijkgestuurd, via casuïstiek en voorzien van focuspunten afkomstig van experts. Aan de hand van aandachtsgebieden en redeneerhulpen worden tientallen casuïstieken geanalyseerd en beredeneerd. Via deze generieke methode leert de student klinisch te redeneren rond somatische, psychosociale, beroepsspecifieke en logistieke problematiek. De methode is in te passen in stappenplannen uit andere systemen en faciliteert het aandragen van casuïstiek uit de praktijk door zowel studenten als docenten. In een klassikale setting kan de docent de studenten begeleiden aan de hand van overstijgende opdrachten, interactieve presentaties en videomateriaal. Praktijkgestuurd klinisch redeneren voor het mbo is geschreven voor studenten in het gezondheidszorgonderwijs en zorgprofessionals. De auteurs gaan met deze methode uit van het principe 'de student dient situaties te kennen om deze te kunnen herkennen'. De methode ondersteunt onderwijsinstellingen met boek en e-learning voor de studenten, en met een casusbibliotheek en uitgewerkte lesplannen voor de docenten. Asaf Gafni is spoedeisende hulparts met als aandachtsgebied klinisch redeneren. Hij is auteur van diverse boeken voor de gezondheidszorg, waaronder Anatomie en fysiologie en Pathologie. Ook is hij hoofdredacteur van het online platform www.klinischredeneren.nl. Lois A. Daamen is arts, promovendus heelkunde en docent in het klinisch redeneren en toepassen van de ABCDE-methodiek. Zij heeft binnen ExpertCollege diverse boeken en e-learningmodules voor de zorg geschreven.