dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789076869001
verschijningsdatum13/07/2012
verschijningsdatum13/07/2012
De auteurs beschrijven in dit boek hoe met behulp van organisch veranderen een organisatiewijziging bij de Zonnebloem tot stand gekomen is. Naast een theoretische achtergrond biedt het boek vooral praktisch inzicht aan toekomstige projectleiders die ook samen met medewerkers de weg naar het einddoel willen ontdekken. De Zonnebloem is een van de grootste vrijwilligersorganisaties van Nederland. Meer dan 43.000 vrijwilligers zorgen ervoor dat jaarlijks zo'n 150.000 zieken, gehandicapten en hulpbehoevende ouderen gebruik kunnen maken van de diensten die de vereniging aanbiedt. Ze brengen de wereld bij deze mensen binnen, door hen regelmatig thuis te bezoeken. Maar ze brengen mensen met een fysieke beperking ook naar de wereld toe, via dagactiviteiten en volledig aangepaste vakanties in binnen- en buitenland. Daarmee levert de Zonnebloem al jaren een belangrijke bijdrage aan de sociale samenhang in onze maatschappij. Een goede organisatie is essentieel om zo veel mogelijk gasten, vrijwilligers, ondersteunende leden, donateurs en sponsors te kunnen bereiken. Daarom houdt de Zonnebloem nauwlettend in de gaten of haar dienstverlening kwantitatief en kwalitatief blijft aansluiten op de wensen en behoeften van haar huidige en haar toekomstige doelgroep. Eind 2009 leidde dit tot het besluit om het Nationaal Bureau, dat de taak heeft om de vrijwilligersorganisatie te ondersteunen, te reorganiseren. Doel was om eengemeenschappelijk loket in te richten, om zo de dienstverlening aan alle klantgroepen verder te kunnen verbeteren. In Reorganiseren zonder gedoe! beschrijven we hoe dit verandertraject in 2010 op een succesvolle manier tot stand is gekomen: vanuit de praktijk en met een belangrijke stem voor de betrokken medewerkers.